lørdag 21. november 2009

Etiopia - mitt Utopia


Vi var altså på African Youth Summit 2009, i Addis Ababa fra 28.oktober til 5.november. Og det var faktisk en veldig bra uke med masse bra mennesker. Litt rocky start, men det tok seg fryktelig opp på slutten.

Vi var jo ikke helt i målgruppen, så det ble en del lange timer på en hard stol. Dette var hva som ventet oss:
This summit is not:
- an event
- an opportunity to see Ethiopia
- a holiday
… så da røk jo alle våre visjoner om hva denne uken skulle være.

Men vi lærte da ett og annet nyttig. Vi var flere ”vestlige” gjester til stede på samlingen, så vi tok oss noen få friheter, som å ikke alltid å være til stede... Kan jo ikke være i Addis en hel uke, uten å se noe mer enn veien til og fra flyplassen! Det er jeg glad vi gjorde. Man skulle tro Kenya og Etiopia var to nokså like land, men neida! De er så anerledes de kan få blitt.

Så dette er Etiopia for meg:
- Blåe bobler & ladaer – overalt!
- Høyrekjøring
(nå er jeg helt desorientert når det kommer til bilkjøring, og har bestemt meg for ikke å kjøre bil før mars en gang…)
- Søte mennesker, de fleste er veldig pene, også sier de ”ishi” hele tiden. Ishi, ishi, ishi… Supersøtt!
- God mat, masser av det
- Fengende musikk
- Mange nye bekjentskap
- Aj = Nei
(Så når en gategutt henger seg i armen din, roper du ”Ajajaj”)
- Au = Ja
(Så når noen skader deg, bør du passe deg for å si ”Au”)
- Bakvendtland DeLux! Tid og dato var helt på hodet…
2009  2002, nyttår i slutten av september, og jul i januar.
Klokka 12  klokka 6, 11  5, 10  4, og så videre… Superforvirrende!

Hva opplevde jeg der?
Flere timer med venting på et kjøpesenter, hvorpå vi ble beskyldt for å sumle og sinke..?

Løve Zoo i Etiopia er beviset på at dyr har det best i frihet. Fy. Og at europeere kan behandle løver bedre enn landsmenn tydeligvis gjør…

Addis rundt med minibuss (i flertall)

Pick Pocketing! En mann som passerte prøvde helt klart å dytte noe ut av lommen min. Jeg ble så forfjamset at jeg ikke klarte å bli sint, bare snudde meg og stirret etter mannen med munnen på vidt gap. ”That man just tried to pick my pocket!” Tror det var turens speningstopp.

Taxi turer. Hver eneste gang vi tok taxi (alle begge to gangene), så gikk søren meg bilen tom for bensin! Også måtte vi rulle den ene i gang, bakover en bakke på en motorvei…

Nordmannbesøk! Camilla og Thomas var i Etiopia, så vi møtte med dem. Helene og Kristina, som er med i CfC og hoster i Etiopia, ble også med. Utrolig koselig!

”Min første matforgifting”, og dermed ”mitt første klinikkbesøk” med påfølgende ”min første antibiotikakur”
Så da jeg var på klinikken 02.11.2009, så var det altså i Etiopia 23.02.2002

Konsert, blanding av mix av Norge og Etiopia

Bar i Etiopia, må jo prøves…

Turen til flyplassen var en ganske så interessant kulturopplevelse. Vi skulle ha dratt kl.tidlig, men endte opp med å dra kl.sent. Som i to timer senere. Og da har jo nordmennene begynt å få litt nervøse tiks. Og det hele var så rart, for vi ventet på noen deltakere i all evighet, og da det bare var en person igjen, da dro vi fra han. Han fikk ta en taxi. Når vi først har ventet så lenge, så kan man jo ikke vente i 10 min til! Det går ikke… Og da vi kom til flyplassen, var nordmennene raske med å komme seg inn, og vi stod først i køen. Men hvordan ble vi de siste av gruppen til å komme oss på flyet? Jo, det er tydeligvis litt av en snikekultur. Spesielt hvis man er seint ute. Det er som om man får fripass eller noe… Sære greier! Håpløst for nordmennene som er vant til å vente på turen sin, med andre ord. Men vi barska oss da opp til slutt, kom oss på flyet!

Så en flott tur til et lite Utopia av et land !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar